Ζωή Παρμάκη – ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 19-10-2015

sofia crematorio 3

Ο δρόμος για τη δημιουργία Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών άνοιξε αν και οι περισσότεροι το αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό. Κι ενώ η θέση της Εκκλησίας είναι ξεκάθαρη, οι δήμοι καλούνται να κατασκευάσουν κρεματόρια και οι ιδιοκτήτες γραφείων τελετών υποστηρίζουν την ιδιωτική πρωτοβουλία.

Μετά και την υπογραφή του αρμόδιου υπουργού Πάνου Σκουρλέτη το υπουργείο Περιβάλλοντος υποστηρίζει πως άνοιξε η διαδικασία που αφορά στην περιβαλλοντική αδειοδότηση των Κέντρων Αποτέφρωσης. Έτσι, λοιπόν, οι δήμοι καλούνται να τα κατασκευάσουν.

Κάποιες πόλεις στο παρελθόν είχαν δείξει ενδιαφέρον για την ίδρυση αποτεφρωτηρίων, ανάμεσα σε αυτές ήταν ο Βόλος αλλά και η Θεσσαλονίκη. Σε ό,τι αφορά τον Δήμο Λαρισαίων, σύμφωνα με πληροφορίες δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη προετοιμασία για το θέμα. Πρόκειται για ένα κοστοβόρο έργο και υπάρχουν σκέψεις για υλοποίησή του σε επίπεδο Περιφέρειας ίσως μέσω των ΠΕΔ. Αποφασισμένος πάντως να προχωρήσει στην κατασκευή κρεματορίου είναι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης ο οποίος σε δηλώσεις του είχε υποστηρίξει ότι θα είναι έτοιμο μέσα στο 2016.

ΤΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΤΕΛΕΤΩΝ

Η κατασκευή πάντως ενός κρεματορίου στον Βόλο ή στη Λάρισα θα έδινε μια πρώτη λύση για όλη τη χώρα, αναφέρουν άνθρωποι που χρειάστηκε να ταξιδέψουν ως το εξωτερικό προκειμένου να υλοποιήσουν την τελευταία επιθυμία του αγαπημένου τους προσώπου. Οι αποτεφρώσεις οι οποίες λαμβάνουν χώρα εκτός Ελλάδος γίνονται με τη φροντίδα των γραφείων τελετών καθώς εκείνοι αναλαμβάνουν όλες τις διαδικασίες προκειμένου να γίνει η αποτέφρωση και να παραδοθεί η τεφροδόχος στους συγγενείς.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Λειτουργών Γραφείων Κηδειών Ελλάδος Νίκος Αγγελέτος χαρακτήρισε την υπογραφή του υπουργού Πάνου Σκουρλέτη ως «μια επανάληψη του 2006. Για ακόμα μια φορά δεν άνοιξε κανένας δρόμος. Από τη στιγμή που τα αποτεφρωτήρια παραμένουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν πρόκειται να γίνει τίποτα. Το θέμα και πάλι θα παγώσει. Τα Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών πρέπει να δημιουργηθούν μόνο από ιδιώτες».

Σχετικά με τις αποτεφρώσεις που γίνονται στη Βουλγαρία ο κ. Αγγελέτος υποστηρίζει ότι «τα ποσά που… ξενιτεύονται είναι τεράστια. Κάναμε τη Βουλγαρία Ελβετία» για να προσθέσει ότι «από την αρχή του 2015 μέχρι και σήμερα η Θεσσαλία έστειλε έξω σχεδόν 400 αποτεφρώσεις. Αν ένα Κέντρο Αποτέφρωσης Νεκρών είχε κατασκευαστεί στη Λάρισα ή στον Βόλο τα έσοδα θα έμεναν στη χώρα μας, ενώ θα αναπτυχθεί και ο θρησκευτικός τουρισμός».

Το κόστος μιας αποτέφρωσης στη Βουλγαρία σύμφωνα με τα γραφεία τελετών ξεκινά από 3000 ευρώ.

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ

«Χωρίς κηδεία και μνημόσυνο όσοι επιλέγουν αποτέφρωση», είχε ξεκαθαρίσει στο παρελθόν η Εκκλησία της Ελλάδος.

Σε επικοινωνία με την ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Τυρνάβου γίνεται ξεκάθαρο ότι ισχύει η απόφαση της Ιεράς Συνόδου. Δηλαδή, όποιος έχει δηλώσει την επιθυμία για καύση του σώματός του, τότε δεν θα τελείται νεκρώσιμη ακολουθία και μνημόσυνο.

Με εγκύκλιο που έστειλε στις ιερές μητροπόλεις, τονίζει χαρακτηριστικά ότι «παρά ταύτα επαφίεται στην ποιμαντική σύνεση και τη διακριτική ευχέρεια του οικείου μητροπολίτου η τέλεση απλώς τρισαγίου».

Στην ίδια εγκύκλιο που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Εκκλησίας της Ελλάδος, η Σύνοδος τονίζει πως «η Εκκλησία δεν δέχεται για τα μέλη της την αποτέφρωση του σώματος» και προσθέτει ότι «η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικούς λόγους».

Επίσης αναφέρει πως για να αποφευχθεί οποιαδήποτε, θεολογική, κανονική, ανθρωπολογική εκτροπή, «απαραίτητος είναι ο σεβασμός των θρησκευτικών πεποιθήσεων και η διακρίβωση της οικείας βουλήσεως του κεκοιμημένου και όχι η βούληση ή η δήλωση των οικείων του».

Αν το δει κανείς από τη θεολογική ματιά, ο θεολόγος – πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος της ΠΕΘ Ιωάννης Καραμήτρος υποστηρίζει ότι «η καύση των σωμάτων συνδέεται με θρησκευτικές αντιλήψεις και δοξασίες ξένες προς την ορθόδοξη πίστη και διδασκαλία του λαού μας. Αφορά εκείνους που δεν είναι βαπτισμένοι και πάλι όχι όλους, διότι τόσο ο Ιουδαϊσμός όσο και ο Μωαμεθανισμός δέχονται την ταφή και απορρίπτουν την καύση. Την καύση υιοθετούν κυρίως μέλη ανατολικών θρησκειών, άθεοι, άνθρωποι που διάκεινται εχθρικώς προς την Εκκλησία και δυστυχώς ανάμεσά τους και χριστιανοί που έχουν χαλαρή σχέση μαζί της».

«Το θέμα είναι ξεκαθαρισμένο» αναφέρει στην «Ε» ο θεολόγος Ιωάννης Καραμήτρος «για την Ορθόδοξη πίστη μας. Η Εκκλησία μας προσεύχεται για τους νεκρούς, ενδιαφέρεται και τους τιμά. Σέβεται το ανθρώπινο σώμα όχι μόνο ζωντανό, αλλά και νεκρό. Δεν το παραδίδει στην πυρά, αλλά το εναποθέτει στη γη με σεβασμό, διότι σύμφωνα με τον λόγο του Απ. Παύλου “τό σῶμα ὑμῶν ναός τοῦ ἐν ὑμῖν Ἁγίου Πνεύματος ἐστίν”».

Σύμφωνα με τον κ. Καραμήτρο «όταν ρωτήθηκε ο σύγχρονος άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης για το θέμα αυτό, απάντησε σχετικά: «Στην Ευρώπη καίνε τους νεκρούς, όχι γιατί δεν υπάρχει χώρος να τους θάψουν, αλλά γιατί το θεωρούν πρόοδο…. Βάζουν τη σκόνη σε ένα κουτάκι και αυτό το θεωρούν πρόοδο. Καίνε τους νεκρούς, γιατί θέλουν οι μηδενιστές να τα διαλύσουν όλα, ακόμη και τον άνθρωπο. Να μην μείνει τίποτε που να θυμίζει τους γονείς, τους παππούδες, τη ζωή των προγόνων τους. Να ξεκόψουν τους ανθρώπους από την παράδοσή τους. Να τους κάνουν να ξεχάσουν την άλλη ζωή… Έλειψε τελείως ο σεβασμός. Παλιά και τα βόδια ακόμη γηροκομούσαν οι άνθρωποι, δεν τα έσφαζαν, γιατί έλεγαν· φάγαμε ψωμί από αυτά».

Παράλληλα, προσθέτει ο πρόεδρος του τοπικού Παραρτήματος της ΠΕΘ ότι «η καύση συνδέεται άμεσα και με τα ιερά λείψανα. Αν καίγαμε τα σώματα των νεκρών τότε θα χάναμε τον μεγαλύτερο θησαυρό της Εκκλησίας μας, τα ιερά λείψανα. Τα λείψανα των Αγίων μας ευωδιάζουν, μυροβλύζουν, θαυματουργούν, μεταδίδουν τη χάρη του Θεού, θεραπεύουν ασθένειες, ψυχικές και σωματικές, εκδιώκουν δαίμονες και ακάθαρτα πνεύματα».

Ζωή Παρμάκη – ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 19-10-2015